Wat ik heb geleerd Handelaren in Portugal aan boord brengen voor Bitcoin



Lessen die zijn geleerd door een expat Bitcoiner die in Portugal woont en die besloot dat de verkopers op haar lokale markt het Lightning Network nodig hadden.

Dit is een opinieredactioneel commentaar van Holly Young, een Portugese inwoner die de Bitcoin Tribe Algarve-bijeenkomst beheert.

Bitcoin-gemeenschappen zijn in opkomst in het zuiden van Portugal. Een aantal initiatieven zijn actief op zoek om ze te versterken en te vergroten, waaronder bijeenkomsten, studiegroepen, workshops en, recentelijk, een Telegram-groep die handelaren die hun biologische goederen voor bitcoin willen verkopen, verbindt met een klantengroep die ze wil kopen.

Als je het recente artikel van Captain Sidd leest, “Gesprekken met homesteaders: je gezin voeden en een Bitcoin-gemeenschap opbouwen in Zuid-Portugal”, dan ben je al bekend met de Monchique-markt, waar de geïnterviewde homesteader haar waren verkoopt. Bij mijn bezoek daar, enige tijd geleden, viel het me op dat bitcoin de perfecte valuta zou zijn voor de peer-to-peer handel die daar plaatsvindt. Ik besloot toen en daar mijn uiterste best te doen om de handelaren een oranje pil te geven en die ervaring te gebruiken als een testcase voor het breder uitrollen van Bitcoin-educatie in het gebied.

De markt ontstond tijdens de COVID-19-blokkades, toen de regels in het gezagsgetrouwe Portugal bijzonder streng waren: maskers op openbare plaatsen, geen bijeenkomsten van mensen, enzovoort, enzovoort.

De vrijheidslievende expatgemeenschap in het gebied was geschokt – en hield zich niet aan de regels. Voor de mensen die de markt organiseerden, de kooplieden en de bezoekers voelde het bijwonen als het doen gelden van een basisrecht: het recht om te handelen. Er volgden enkele kleurrijke uitwisselingen tussen de marktorganisatoren en de lokale politie, maar de markt won. Natuurlijk is contant geld koning in zo’n omgeving, dus voldoende kleingeld op zak hebben was een must voor zowel handelaren als winkelend publiek.

De goederen die op de markt verkrijgbaar zijn, zijn grotendeels eetbaar, waaronder berghoning, paddenstoelen, tincturen, vlees en eieren, maar shoppers kunnen ook kleding, handgemaakte sieraden, biochar-kachels, kaarsen en bronzen huishoudelijke artikelen bekijken. Ik durf te wedden dat de meeste transacties op de markt voor minder dan 20 euro waren – vijf hier voor een pot heerlijke honing, vier daar om het gezicht van je kind te laten schminken of om een ​​paar gekleurde armbanden voor ze te kopen.

De betalingslaag van Lightning Network leent zich uitstekend voor transacties van deze omvang. Ik was verheugd om een ​​bericht in de Telegram-groep voor verkopers te plaatsen, waarin ik hen uitnodigde voor een gratis educatieve workshop over hoe Lightning-betalingen kunnen worden gedaan en geaccepteerd voor goederen en diensten die op de markt en door lokale, kleine bedrijven worden verkocht. De doelgroep waren handelaren die bitcoin op hun balans kunnen accumuleren zoals een particulier een spaarrekening zou gebruiken.

‘Spammer’, was de beknopte beschuldiging die een lid van de groep tegen mij uitte. In mijn idealisme had ik liever gehoopt dat mijn aanbod zou worden omarmd – ik was een beetje onvoorbereid op de soms venijnige reacties die het inderdaad opriep. In een groep van meer dan 1.000 leden reageerde slechts een handjevol. Daarvan was ongeveer de helft achterdochtig, negatief, en beschuldigde mij van het promoten van een Ponzi-plan of winstbejag. Gelukkig schreef de andere helft dat ze graag mee wilden doen en oprechte interesse toonden. Een paar lokale Bitcoiners stuurden me privé een bericht om te zeggen dat ze het initiatief op prijs stelden.

We zijn, zoals het bekende gezegde luidt, zo vroeg.

Uiteindelijk meldden zich een paar mensen aan, aanvankelijk ongeveer 12: een mix van kooplieden en lokale eigenaren van kleine bedrijven en een leuk stel dat uit Oost-Europa op bezoek kwam en naar Portugal keek als een mogelijke locatie om naartoe te emigreren.

We hielden de workshop in Monchique, een bergstadje in de Algarve en de locatie van de inmiddels beroemde markt. Een plaatselijk café op het centrale plein, Velochique (dat niet alleen uitstekende koffie en lunch serveert, maar ook fietsen verhuurt aan de meer avontuurlijke bezoekers – die nog geen bitcoin accepteren, maar we zijn hoopvol voor de toekomst) heeft ons genereus ontvangen.

De best uitgewerkte plannen, zoals het gezegde luidt. Uiteindelijk kwam geen van de markthandelaren zelf, maar ons publiek bestond uit allemaal kleine bedrijven uit de omgeving en enkele internationale bezoekers. Sindsdien hebben echter verschillende handelaren van de markt contact opgenomen om een ​​privé-zitplaats aan te vragen, zodat we hetzelfde materiaal kunnen doornemen. Ik ben erg blij om hieraan te voldoen en zal deze follow-up in de komende dagen en weken uitvoeren.

Ik had lang en diep nagedacht over hoe ik Bitcoin moest introduceren. Uiteindelijk besloot ik kort te praten over bitcoin als een waardevoorstel, in tegenstelling tot onze opblazende fiat-valuta. Dit was een punt dat vooral aansloeg bij onze Oost-Europese gasten, die meldden dat ze de afgelopen 12 maanden een inflatie van 25% voor voedsel hadden gezien.

We gingen verder met het bespreken van de problemen waarmee kooplieden en kleine bedrijven te maken hebben. In de eerste plaats was het elimineren van creditcardkosten zeker populair. Mastercard een deel van de waarde betalen voor de prachtige groenten en fruit die we op de markt kopen, lijkt zowel voor de koper als voor de verkoper zeer onlogisch. Ten tweede, en niet onbelangrijk voor een geldeconomie, kwam de behoefte aan correcte verandering, een behoorlijke bron van stress op de markt zelf.

Voor mij persoonlijk is de mogelijkheid om de verkopers in contact te brengen met de Bitcoin-gemeenschap en de Bitcoin-gemeenschap met mensen die goederen van echte waarde produceren, een belangrijke drijfveer bij het organiseren van dit soort evenementen. Die interface zal in de toekomst een belangrijk aspect zijn voor het succes van een Bitcoin-community. Dit vertaalt zich netjes voor leveranciers, die graag toegang willen krijgen tot een nieuwe klantengroep. Dit was het laatste inhoudelijke punt dat we in de workshop behandelden voor een demonstratie van het gebruik van Lightning.

Ik werd hierbij bijgestaan ​​door een familielid en ik was heel blij met zijn steun. Als technisch expert had hij me van tevoren laten weten hoe nuttig hij coinos.io vond en we hadden samen de mogelijkheden ervan onderzocht. Hij gaf een korte uitleg over wat een wallet is en hoe makkelijk Coinos is om te gebruiken. Deelnemers waren vooral onder de indruk dat het op Coinos mogelijk is om een ​​profielfoto toe te voegen – een functie die nog niet beschikbaar is op andere Lightning-portemonnees zoals Blue Wallet, en een die leuk is voor marketing voor kleine bedrijven.

Nadat iedereen een Coinos-account had gemaakt (iedereen stond versteld van hoe gemakkelijk dit was en hoe weinig persoonlijke informatie ze daarvoor moesten vrijgeven – geen adres of geboortedatum vereist, ook geen bewijs van verblijf) en in slechts een paar minuten waren we in staat om af te handelen. Ik gaf een euro uit mijn portemonnee aan de buurman links van me, die een factuur voor me had gemaakt. We lieten de euro de hele tafel rondgaan, zodat alle aanwezigen de ervaring hadden om een ​​Lightning-factuur aan te maken en te betalen. Een deelnemer wilde graag weten hoe hij met klanten in andere landen moet omgaan, dus hebben we ook geoefend met het versturen van de factuur via Telegram. In de toekomst zullen we deelnemers leren hun sats uit de bewaring van Coinos in een koelopslagapparaat te vegen.

Alle aanwezigen waren erg onder de indruk van hoe snel en gemakkelijk het was om transacties uit te voeren – het lijkt erop dat de verwachting vóór het evenement was dat de uitleg van zowel Bitcoin als Lightning technisch en moeilijk te begrijpen zou zijn. Twee eigenaren van kleine bedrijven hebben zich ertoe verbonden om toen en daar bitcoin te accepteren.

Ik had voorafgaand aan het evenement besloten om het aantal deelnemers te beperken tot 10, omdat de ervaring me heeft geleerd dat meer dan dat zorgt voor een minder interactieve ervaring. Verschillende mensen besloten op het laatste moment dat ze niet konden komen, dus sommige vervolgevenementen zijn een absolute must. In de nabije toekomst ga ik verschillende marktkramers helpen die prachtige geurkaarsen maken, natuurlijke cosmeticaproducten die goed genoeg zijn om te wedijveren met topcosmeticamerken (en voor een kwart van de prijs!), gehaakte dekens, kleding en accessoires, lederwaren en biologisch fruit allemaal om betalingen op het Lightning Network te accepteren.

Na de workshop was er nogal wat interesse uit nabijgelegen dorpen met lokale boerenmarkten, dus we zijn nu graag op zoek naar locaties voor onze volgende. Voor februari en maart staan ​​er nog meer evenementen gepland.

Sinds de workshop heb ik het genoegen gehad om lid te worden van een internationale groep Bitcoiners die zich allemaal inzetten om de acceptatie van Bitcoin te promoten door middel van voorlichting over het Lightning-betalingsnetwerk. Ik geloof niet veel in voorspellingen voor de toekomst, aangezien het leven een manier heeft om vanuit het linker veld op je af te komen, maar ik durf voorzichtig te wedden dat 2023 het jaar zal zijn van wijdverbreide acceptatie van verlichting, aangezien steeds meer van ons wijden tijd en energie om het op zijn natuurlijke weg naar succes te helpen.

Dit is een gastpost van Holly Young. Geuite meningen zijn volledig van henzelf en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van BTC Inc of Bitcoin Magazine.

Plaats een reactie