De ETHDenver-conferentie van vorige week belichtte een verontrustende trend in de crypto-industrie. Hoewel niet uniek voor blockchain, is de trend om de producten die onze branche maakt niet te gebruiken iets waar de cryptogemeenschap mee moet worstelen. In meer volwassen industrieën wordt deze “dogfooding” afgedwongen. Microsoft-medewerkers moeten Outlook, Word enzovoort gebruiken. Maar in vroege industrieën zoals blockchain wordt deze dynamiek nog steeds doorgewerkt.
Waarom doet de Web3-gemeenschap niet wat we zeggen als het gaat om het gebruik van onze eigen technologie? We zeggen dat we betere versies van bestaande internetervaringen bouwen met de waardeproposities van privacy, transparantie en meer boeiende onderling verbonden ervaringen voor gebruikers – en dat zijn we ook. Toch zie ik steeds weer dat projecten in het hele ecosysteem terugvallen op de technologieën die we willen (en al hebben vervangen).
Dit probleem heeft ons tijdens deze reis bij elke stap gevolgd. We waarderen decentralisatie, maar de meeste financiële cryptotransacties vinden plaats op gecentraliseerde beurzen. We waarderen transparantie, maar vertrouwen activa toe aan ondoorzichtige bedrijven zoals FTX. We waarderen innovatie, maar de meeste side-events rond de komende ETH Denver-conferentie laten hun ticketing verlopen via verouderde systemen zoals Eventbrite – wanneer er betere Web3-ticketingopties beschikbaar zijn.
Verwant: De meeste voorstanders van blockchain hebben Bitcoin niet eens gebruikt
Er zijn veel redenen voor deze dynamiek, en veel daarvan zijn geldig en een natuurlijk onderdeel van het bouw- en adoptieproces. Ik denk echter dat we als gemeenschap eraan moeten worden herinnerd dat we de eerste gebruikers moeten zijn van de opwindende nieuwe technologie die we aan het bouwen zijn. Als wij het niet zijn, wie dan wel? Het is aan ons om de wereld te laten zien dat deze dingen werken en de betere keuze zijn in vergelijking met de Web2-alternatieven. Deze trend is niet uniek voor blockchain en lijkt zelfs een regelmatige groeipijn te zijn voor bijna elke branche op een bepaald moment in zijn volwassenheid.
Crypto-evenementen en -conferenties zijn de perfecte plaatsen om de use case voor niet-fungibele token (NFT)-ticketing toe te passen, maar Web2-platforms, zoals Eventbrite, blijven het hoofdbestanddeel van de meeste van onze ticketbehoeften. De explosie van Eventbrite-links voor de vele (geweldige) side-events bij ETHDenver was echt verbazingwekkend, maar ook teleurstellend. Onze gemeenschap heeft betere versies gebouwd van deze technologie waarvan de waarden waar we allemaal zo om geven, in het DNA zijn ingebouwd, dus waarom zouden wij, de bouwers van dit spul, er geen gebruik van maken?
#ETHDenver dit jaar was groter dan ooit tevoren. Zonder jou hadden we het niet gekund! pic.twitter.com/a6sSd9doQ4
— ETHDenver (@EthereumDenver) 5 maart 2023
Een andere voor de hand liggende plek voor ons om ons hondenvoer te eten, is het vervangen van de eindeloze stroom visitekaartjes die worden uitgewisseld bij stands en rond evenementen. In plaats van stukjes papier uit te wisselen die onvermijdelijk verloren gaan, kunnen mensen simpelweg QR-codes scannen, NFT’s laten slaan die elkaar kunnen herinneren aan wanneer en waar deze interactie plaatsvond, terwijl ze een extra, doorlopend contactpunt creëren voor toekomstige interacties. Met behulp van NFT “link trees” is het ook mogelijk om social media-handles en tal van andere informatie te delen. Dus wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld interactie heeft met een bedrijf door zijn QR-code te scannen, kan die interactie worden geregistreerd als een NFT en vervolgens worden gebruikt voor promoties, kortingsbonnen, e-mails, Telegram-handvatten en meer. Dat is zeker een waardevollere ervaring dan een papieren visitekaartje.
Als early adopters in de branche is het onze verantwoordelijkheid om de wegen te bewandelen die we hebben aangelegd en het pad te banen waarop anderen zich kunnen aansluiten. Het is onze plicht om te laten zien dat dit spul niet alleen werkt, maar ook beter werkt dan het bestaande paradigma. Om ons beste werk te kunnen doen, moeten we hondenvoer geven aan wat we aan het bouwen zijn. Daarbij vinden we wrijvingspunten en gebieden waar we kunnen herhalen. We zetten de wielen in beweging om nieuwe en betere manieren te bedenken om de technologie te implementeren of om nieuwe functies en use cases te creëren. Wij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de taak om een nieuwe weg naar de wereld te demonstreren, dus het lopen van de wandeling is iets waar we allemaal constant aan moeten worden herinnerd.
Verwant: Regulation stal de show op de European Blockchain Convention in Barcelona
Dit is nieuw, er is een leercurve, oude gewoonten zijn hardnekkig, enz. Maar op een gegeven moment moeten wij als gemeenschap de grens trekken en een verandering doorvoeren – zoals veel industrieën voor ons hebben gedaan. De vooruitgang die deze technologie zelfs in de afgelopen maanden heeft geboekt, was enorm, dus misschien wachten mensen tot het volledig gebakken en naadloos is. Dit is logisch, maar laten we duidelijk zijn over wat deze normen zijn en als gemeenschap een bewuste poging doen om te kiezen wanneer, waar en hoe we de wereld willen laten zien dat we nieuwe manieren hebben ontwikkeld om dingen te doen die onze waarden behouden.
Het is geen geheim dat deze technologie bestaat, maar onze gemeenschap lijkt vast te zitten in haar oude gewoonten om de tools te gebruiken die we als industrie proberen te verbeteren. Het lijkt erop dat als er ooit een publiek zou zijn dat deze technologie zou willen gebruiken, het de aanwezigen zouden zijn van een van de grootste cryptoconferenties ter wereld, toch? Dit is een natuurlijk onderdeel van elke nieuwe technologie en het zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar het moet ergens beginnen. Dus laten we de weg bewandelen door daadwerkelijk de oplossingen te gebruiken die we anderen vragen te gebruiken. Alles minder is hypocrisie.
julien Genestoux is de oprichter en CEO van Unlock Protocol. Hij richtte eerder SuperFeedr op, dat een van de toonaangevende realtime web-API’s werd, ontving financiering van Mark Cuban en Betaworks en werd later overgenomen door Medium. Bij Medium leidde Julien de SEO-inspanningen van het bedrijf en verviervoudigde hij het aandeel van het verkeer dat Medium ontvangt via zoekopdrachten. Hij creëerde zijn eerste bedrijf, Jobetudiant, terwijl hij nog op school zat.
Dit artikel is voor algemene informatiedoeleinden en is niet bedoeld als en mag niet worden opgevat als juridisch of beleggingsadvies. De standpunten, gedachten en meningen die hier worden geuit, zijn alleen van de auteur en weerspiegelen of vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de standpunten en meningen van Cointelegraph.