Dit is een opinieredactioneel commentaar van SV, de hoofdredacteur van BitcoinMaxiNews.com en een voormalig professionele reclame-copywriter.
Nadat ik me een tijdje geleden serieus met Bitcoin had beziggehouden, besloot ik het onderwerp sinaasappelpilling – wat in feite betekent “nieuwkomers” op Bitcoin te “verkopen” – te benaderen zoals ik elk willekeurig copywriting-optreden zou doen.
Het eerste dat een professionele advertentietekstschrijver zal identificeren, zijn de belangrijkste bewuste en onbewuste ‘bezwaren’ en angsten van de prospect. Met andere woorden, wat het meest waarschijnlijk in de weg staat om deze persoon te bekeren.
Laten we daarom beginnen met de belangrijkste oranjepilling-obstakels, voordat er een oplossing wordt gepresenteerd.
Waarom ‘verkopen’ zoiets geweldigs als Bitcoin zo moeilijk is
De uitdaging van oranje-pillende nieuwkomers komt neer op drie dingen, en alle drie versterken elkaar wederzijds om het nog moeilijker te maken:

1. Fiat-paradigmablindheid vermengd met angst, onzekerheid en twijfel (FUD)
Toen ik erom vroeg, definieerde OpenAI ‘paradigmablindheid’ als het ‘onvermogen om de aannames en kaders die iemands overtuigingen, waarden en acties vormen, te herkennen of volledig te begrijpen’.
Bitcoin is een paradigma-doorbrekende innovatie en het is daarom moeilijk om de waarde ervan echt te begrijpen zonder uit de “comfortzone” van het geïndoctrineerde fiat-paradigma te breken.
Veel van de FUD wordt gegenereerd door deze “angst voor het onbekende”, naast de angst om geld te verliezen.
2. De sceptische ‘machtspositie’-compensatie (weerstand tegen ‘de les lezen’).

Niemand houdt ervan om in de ‘onderdanige’ positie te verkeren waarin ‘de les wordt gelezen’, en weinigen zijn nederig genoeg om toe te geven dat ze iets ‘niet weten’.
Elke poging tot sinaasappelpilling creëert dus een gelijke en tegengestelde weerstandskracht in hen, en dit geldt vooral als je ze persoonlijk probeert te overtuigen.
Door ‘sceptisch’ te blijven, krijgen ze de waargenomen ‘machtspositie’ en ‘overhand’, en daarom verkondigen mensen graag hoe ‘sceptisch’ ze zijn.
3. De blinde mannen en het olifantendilemma (de “holistisch begrijpende moordenaar”).

Als je de “volle olifant” van Bitcoin probeert te vangen in je poging tot oranjepilling, kom je hoogstwaarschijnlijk over als de man in de onderstaande meme:

Zoals alle verkopers weten, zijn logica en argumenten er om beslissingen achteraf te rationaliseren (of ingesleten standpunten te versterken). Een echte verandering van mening is altijd een paradigmaverschuiving (klein of groot), en het verlaten van de comfortzone van het oude, ingesleten paradigma is altijd een ‘sprong in het diepe’.
Logica alleen is zelden een sterk genoeg katalysator en motivator om dat te laten gebeuren. Dit is de reden waarom de puur educatieve benadering zelden voldoende is om de zelfversterkende, fiat-paradigma-blindheid, FUD-lus van een nieuweling te doorbreken.
Bovendien duurt de educatieve aanpak te lang en is het te saai/technisch voor de “instant gratification” fiat-mentaliteit.
Wat nodig is, is een andere halfbewuste kracht die even krachtig is als FUD; namelijk angst om te missen (FOMO). Als het niveau van FOMO verduistert en het niveau van FUD overschrijdt, zullen mensen zich bekeren. Simpel als dat.
Bitcoin onweerstaanbaar maken voor de Fiat-minded Nocoiner
Dit was altijd de eerste vraag die ik mezelf zou stellen bij het starten van een nieuw copywriting-optreden voor verkooppagina’s:
“Hoe presenteer ik dit aanbod op een manier die absoluut, verrukkelijk onweerstaanbaar is voor de doelgroep?”
Het onderstaande voorbeeld illustreert duidelijk het verschil tussen kenmerkgerichte ‘educatie’ en ‘sexy’, voordeelgerichte overreding:

Zie je het enorme verschil in gepercipieerde waarde?
Saaie, educatieve focus op functies is een klassieke ‘beginnersfout’ in de wereld van het schrijven van advertenties, en het is een epidemie in de wereld van oranje pillen.
Het is gemakkelijk te geloven dat mensen Bitcoin moeten “begrijpen” voordat ze hun zuurverdiende fiat erin zouden “investeren”.
De waarheid is echter dat meneer Normie Nocoiner dat wel is minder waarschijnlijk zal “investeren” hoe meer u probeert hem Bitcoin te laten begrijpen.

Het is moeilijk om mensen op Bitcoin te “verkopen” als je je op de functies concentreert.
Paradoxaal genoeg verkoopt Bitcoin zichzelf aan iedereen die doet begrijp het, en de reden waarom is simpel: Bitcoin is de beste deal in de stad. Het is een absoluut, 100% onweerstaanbaar aanbod.
Dit is de reden waarom elke Bitcoiner er alles aan doet om zoveel mogelijk bitcoin in handen te krijgen. De belangrijkste afhaalmaaltijd hier is het gedeelte “onweerstaanbaar aanbod”.
Er is een enorm verschil tussen het proberen om normen over Bitcoin te ‘onderwijzen’ en het presenteren van Bitcoin als het onweerstaanbare aanbod dat het is.
Laten we, met dat in gedachten, ‘peer-to-peer’, ’toestemmingloos’ en ‘gedecentraliseerd’ even vergeten. Laten we in plaats daarvan duiken in:
Bitcoin: het onweerstaanbare aanbod
Normies hoeven niet verward te worden door het technische monster dat Bitcoin is (herhaal die zin een paar keer voor jezelf en voel de zucht van opluchting die het je geeft).
Evenmin hoeven ze de geschiedenis van geld te begrijpen, wat “degelijk geld” is, of waarom bewijs van werk zo belangrijk is.
De heer Normie Nocoiner heeft maar één ding nodig om in zijn hoofd te “klikken” om ter plekke een oranje pil te krijgen, en dat is een deal zien die onweerstaanbaar is.
In essentie: wat dhr. Normie Nocoiner ertoe zal aanzetten om de “sprong in het diepe” in Bitcoin te wagen, komt neer op drie dingen:
- Een duidelijke visie op de deal die een bitcoin “investering” vertegenwoordigt (niet wat Bitcoin “is” of zelfs wat het “doet”).
- Een terecht gevoel van urgentie en FOMO.
- Een duidelijk begrip van waarom de deal zo onweerstaanbaar goed is (en waarom het vasthouden van nul bitcoin een veel groter risico is dan van nul afstappen).
Zonder verder oponthoud, hier is mijn ultra-simpele oranje-pilling-formule. Het opent met de volgende vraag:
“Dus, wat denk je dat er zal gebeuren met de prijs van bitcoin zodra een kritische massa zich realiseert dat Bitcoin-mining niet alleen de opwarming van de aarde oplost, maar ook de wereldwijde energiecrisis?”
Dit druist regelrecht in tegen wat ze hoogstwaarschijnlijk door de media zijn geprogrammeerd om te geloven, dus het zal zeker hun aandacht trekken en hen nieuwsgierig maken.
Ik volg ze vervolgens op door hen eraan te herinneren dat bitcoin absolute schaarste heeft en dat het grootste deel van het aanbod al in handen is van langetermijnhouders die al begrijpen waar dit naartoe gaat.
U zult hoogstwaarschijnlijk heel veel weerstand krijgen bij het maken van de bovenstaande bewering over Bitcoin-mining, wat goed is. Het maakt de ruimte voor u vrij om onweerlegbare bewijselementen te presenteren om het te ondersteunen.
U moet deze bewijselementen natuurlijk van tevoren gereed hebben en het is een goed idee om ze op uw telefoon op te slaan. Je zult veel munitie vinden in het oranje pillende konijnenhol dat ik heb gemaakt bij Bitcoin Maxi News.
Zodra ze de bewijselementen zien van hoe Bitcoin-mijnbouw al wordt gebruikt om de uitstoot van methaan te verminderen (wat veel erger is dan CO2 als het gaat om het “broeikaseffect”), en hoe het het elektriciteitsnet in evenwicht brengt en de uitbouw van hernieuwbare energie stimuleert, nou ja, je hebt ze in ieder geval iets gegeven om over na te denken.
U kunt dan de initiële vraag herhalen en hen eraan herinneren dat deze early-bird-mogelijkheid niet eeuwig zal duren. Dit begint een “tikkende FOMO-klok” in hun hoofd, omdat niemand veel wil missen.
Leg uit dat ze niet “all-in” hoeven te gaan en dat het bezit van slechts 0,2 tot 0,5 BTC kan veranderen in een generatierijkdom voor hun gezin als dit allemaal mainstream wordt.
Sluit af door te zeggen dat het bezit van nul BTC het grootste financiële risico is dat ze kunnen nemen, en dat het kennen van deze dingen vergelijkbaar is met het hebben van volledig legale “voorkennis” waarvan 98% van de bevolking nog niets weet.
Met deze aanpak vermijd je alle technische, verwarrende en saaie dingen en presenteer je Bitcoin als het sexy en onweerstaanbare aanbod dat het is, allemaal binnen een paar minuten.
Dit is een gastpost van SV. Geuite meningen zijn volledig van henzelf en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van BTC Inc of Bitcoin Magazine.