Samuel Adams Revolution Past Bitcoin Economy – Bitcoin Magazine



Dit is een opinieredactioneel commentaar van Frank Nuessle, voorheen een tv-directeur, universiteitsprofessor en uitgeverij-ondernemer.

Dit is het tweede deel van een essay dat de lessen onderzoekt die kunnen worden geleerd van hoe Samuel Adams de Amerikaanse revolutie vormde en hoe diezelfde framing de evolutie van de levendige Amerikaanse bitcoin-economie kan versnellen waarvan we allemaal weten dat deze ergens onzichtbaar aan de horizon is. Deel één vind je hier.

Omdat de Verenigde Staten het meeste te verliezen hebben met de komende vernietiging van het Amerikaanse petrodollarsysteem, ligt de focus van mijn onderzoek en gesprek op een poging om deze vraag te beantwoorden: “Wat is het ontwerp van het sociale systeem dat de virale groei van een bitcoin-economie in de Verenigde Staten?” Het verhaal van de Amerikaanse bitcoin-economie is van cruciaal belang voor de virale ontwikkeling van een gezonde geldeconomie.

Ik geloof dat Samuel Adams het “goddelijke recht van koningen” -paradigma met zijn framing heeft vernietigd, net zoals bitcoin het “goddelijke recht op fiatgeld” -paradigma moet vernietigen om succesvol te zijn.

Het is belangrijk voor ons om de gemoedstoestand van de gemiddelde Europese en Amerikaanse kolonist in de jaren 1760 te begrijpen. In die tijd in de westerse beschaving was een koning in wezen een god en moest hij als zodanig worden aanbeden. Het paradigma van het goddelijke recht van koningen had de menselijke verbeelding veroverd en regeerde 500 jaar lang over Europa.

In die tijd was er in Europa een Spaans rijk, een Brits rijk en een Frans rijk, naast andere kleine rijken, elk met een eigen koning. Dit verklaart waarom Europa in een voortdurende staat van oorlog verkeerde. Hoeveel goddelijke koningen kan één wereld hebben?

Adams vernietigde dat paradigma omdat hij erkende dat Amerika’s strijd voor onafhankelijkheid vooral een spirituele strijd was. Hij geloofde dat zelfbestuur en vrijheid van het grootste belang waren voor zelfbestuur en dat de essentiële eigenschappen respect voor alle mensen, integriteit, soberheid en onbaatzuchtige dienstbaarheid aan de gemeenschap waren.

Hoe kan Samuel Adams’ framing van de Amerikaanse strijd voor onafhankelijkheid dienen om de huidige greep op het Amerikaanse paradigma van het goddelijke recht op fiatgeld te doorbreken?

Net zoals Adams in staat was om de hogere kwaliteiten van respect voor iedereen en dienstbaarheid aan de gemeenschap in de strijd voor Amerikaanse onafhankelijkheid te brengen, moeten Bitcoiners nieuwe manieren vinden om waarden in geld te gieten.

Een succesvolle Amerikaanse bitcoin-economie zal sociale waarden in geld opnemen en participatieve sociale structuren ontwikkelen die plaatsgebaseerde gemeenschappen en lokale economische structuren bevorderen, samen met een cultuur van wederkerigheid en wederzijdse hulp.

Ik stel voor dat we dit nieuwe paradigma het ‘goddelijke recht van gemeenschap’ noemen, waar geld het geheel dient en niet omgekeerd. Geld is slechts een hulpmiddel en mag niet op een voetstuk worden geplaatst.

De oprichter van VISA, Dee Hock, zag zo’n gemeenschap voor zich toen hij schreef: “De organisatie van de toekomst zal de belichaming zijn van een gemeenschap op basis van een gemeenschappelijk doel dat oproept tot de hogere aspiraties van de mensen.”

In 1968 was Hock president van een kleine bank buiten Seattle toen hij een instortende creditcardmaatschappij overnam, gefranchised door Bank of America. Binnen drie jaar richtte hij VISA op, waarmee hij de opkomende creditcardindustrie, die op dat moment faalde, nieuw leven inblies. VISA werd de grootste commerciële onderneming op aarde.

In zijn boek uit 1999, “The Birth of the Chaordic Age”, schreef Hock: “Vooruit, de mogelijkheid van regeneratie van individualiteit, vrijheid, gemeenschap en ethiek zoals de wereld nooit heeft gekend, en een harmonie met de natuur, met elkaar , en met de goddelijke intelligentie, zoals de wereld altijd heeft gedroomd.”

De uitdaging om de visie van Hock te vervullen is dat we allemaal onbewust nog steeds leven vanuit het paradigma dat de roofridders ons hebben nagelaten: financieel kapitaal is boven alles heilig. Deze mentaliteit van schaarste is ook de belangrijkste barrière om Bitcoin-sceptici te overtuigen.

Een directe aanval op de overtuigingen van een scepticus versterkt alleen hun angst en weerstand. Er moet iets diepers verschuiven. Als change agents voor Bitcoin moeten we dit diepere punt aanpakken, deze wond in het hart van het fiatgeldparadigma en de schaarste die het veroorzaakt.

Zoals alle levende wezens hebben paradigma’s een levensduur. Naarmate het fiatgeldparadigma ouder wordt, zijn er serieuze scheuren ontstaan.

Mijn overleden vriend Joseph Chilton Pierce zei altijd: “Een wonder is de naam die we geven aan de barst die het licht laat schijnen vanuit een grotere, stralendere werkelijkheid.” Deze barst zegt niet alleen dat de grotere realiteit binnenkort komt, maar dat het meer is dan je je kunt voorstellen. Het is zowel een glimp als een belofte.

De Bitcoin-revolutie begint wanneer we onszelf toestaan ​​een ander soort economie voor te stellen, een ander soort wereld. Bitcoiners moeten een uitnodiging aanbieden in die grotere, mooiere wereld.

Net zoals Samuel Adams in staat was om de Amerikaanse revolutie te ontketenen met zijn paradigmabrekende visie op vrijheid, kunnen Bitcoin-wonderwerkers hetzelfde doen voor de wereld van gezond geld.

Dit is een gastpost van Frank Nuessle. De geuite meningen zijn geheel van henzelf en komen niet noodzakelijk overeen met die van BTC Inc of Bitcoin Magazine.

Plaats een reactie