Bitcoin-educatie kan de basis zijn voor wereldwijde verandering, maar het moet lokaal zijn


Bitcoin-onderwijs kan de wereld veranderen, maar het moet door de gemeenschap worden geleid, onafhankelijk zijn en gericht zijn op het geven van hulpmiddelen aan studenten.

Dit is een opinieredactioneel commentaar van John Dennehy, oprichter van het My First Bitcoin-onderwijsprogramma in El Salvador.

Door de gemeenschap geleid, onafhankelijk, onpartijdig Bitcoin-onderwijs zal de wereld veranderen.

Ik weet dat de meeste mensen het oppervlakkig eens zijn over het belang van onderwijs, maar eerlijk gezegd is dat vaak slechts lippendienst. Laten we dus eens kijken waarom Bitcoin-educatie zo belangrijk is en waarom we het er niet alleen over eens moeten zijn dat het belangrijk is, maar ook actie moeten ondernemen.

Bitcoin is een hulpmiddel

Bitcoin is geld, ja natuurlijk. Maar dat is slechts krassen op het oppervlak. Bitcoin is ook een hulpmiddel dat, mits correct gebruikt, het individu sterker maakt. Het geeft ons keuzevrijheid in ons eigen leven, wat decentralisatie en persoonlijke verantwoordelijkheid aanmoedigt. Al die dingen zullen veel verder resoneren dan geld, ze zullen de relatie die we hebben met het concept van macht veranderen.

Elke vorige revolutie was gericht op welke groep de macht heeft – Bitcoin kan ons helpen de relatie die we hebben met de macht zelf te veranderen. Het is moeilijk om de omvang van dit potentieel te overschatten.

Maar dat potentieel realiseren is geen zekerheid. En de beste manier om de toekomst te voorspellen, is door deze te creëren.

Onderwijs is de eerste stap om nieuwe mensen in de ruimte te krijgen en zal dus een aanzienlijke impact hebben op het pad dat ze volgen. Daarom is het moeten puur zijn. Het grote potentieel van Bitcoin is dat het individuen in staat stelt hun eigen keuzes te maken, dus om die reis te beginnen door studenten te vertellen wat ze moeten denken, is niet alleen contraproductief, het is contrarevolutionair.

Door de gemeenschap geleid, onafhankelijk, onpartijdig Bitcoin-onderwijs is een idee waarvoor de tijd is gekomen. Dit is een revolutie, de eerste stappen die nieuwe mensen zetten, moeten de kernethiek van Bitcoin behouden.

Bewijs van werk is waar het om gaat

Maar hoe? Hoe zetten we die theorie om in realiteit? Praten is goedkoop, bewijs van werk is waar het om gaat.

My First Bitcoin werkt aan het implementeren van deze stijl van Bitcoin-onderwijs in El Salvador en daarbuiten, en we leren snel wat lessen.

Deze inspanningen moeten worden geleid door de gemeenschap. Dat betekent dat wanneer we een nieuw gebied betreden, we de beste studenten identificeren met het potentieel om leraar te worden en we trainen ze om precies dat te doen en om les te blijven geven lang nadat we vertrokken zijn. De lokale context is ook belangrijk, en de mensen die dat het beste begrijpen, zijn degenen met diepe wortels.

Bitcoin-onderwijs moet interactief zijn en er moeten Bitcoin-tools worden gebruikt. Veel mensen staan ​​sceptisch tegenover Bitcoin omdat het niet fysiek is – dus het is belangrijk om het in hun handen te geven en waar mogelijk te laten zien in plaats van te vertellen. We doen dit door sats naar de telefoons van studenten in de klas te sturen. We schenken ze ook sats bij meetups, waar we vaak een korting onderhandelen met de bar of het restaurant dat gastheer is voor iedereen die met bitcoin betaalt om de eerste real-world transacties van de aanwezigen aan te moedigen. Het gebruik van Bitcoin is altijd gemakkelijker dan mensen denken en dat uit de eerste hand aantonen is buitengewoon effectief.

Het moet ook eenvoudig en toegankelijk zijn. Onnodige complexiteit is een probleem in de fiat-wereld dat afhankelijkheid aanmoedigt in plaats van keuzevrijheid. Dingen zoals wetgeving, belastingen of zelfs autoreparaties zijn zo complex dat we iemand anders moeten vertrouwen om voor ons door die systemen te navigeren, wat leidt tot centralisatie en uitstel van verantwoordelijkheid. Als we ernaar streven een wereld te creëren die het individu sterker maakt, moeten we systemen creëren die toegankelijk zijn.

Er zal altijd meer geavanceerd leren nodig zijn en dat zal noodzakelijkerwijs complex zijn, maar de eerste stappen die een nieuwe student zet in de wereld van Bitcoin moeten eenvoudig en toegankelijk zijn. Het moet nuttig zijn. Dit is waar de lokale context van belang is, omdat Bitcoin verschillende problemen voor verschillende mensen zal oplossen. Het kan gemak zijn, of kosten, of weerstand tegen censuur, of zoveel andere dingen. Daarom moet de leraar lokaal zijn, ze kennen de context die er het meest toe doet.

Op een nieuwe manier over de wereld nadenken

En het kan niet gaan om winst maken. Hebzucht is een krachtig iets en veel mensen voelen zich aangetrokken tot Bitcoin omdat ze denken dat het hen meer dollars kan opleveren. Nee.

Bitcoin wel niet een manier om meer dollars te verdienen, het is een manier om dollars irrelevant te maken. Mensen leren hoe ze winst kunnen maken, is hen verankeren in de oude manier van denken – het doel zou het omgekeerde moeten zijn. De kracht van Bitcoin is dat het ons leert om op een nieuwe manier over de wereld na te denken, om op een nieuwe manier over onszelf na te denken. In de fiat-wereld zijn geld en macht synoniem. Als het doel van het verhandelen van bitcoin is om meer relatieve macht over anderen te creëren, dan is dat dezelfde mentaliteit van de legacy-wereld en zal het eenvoudigweg veranderen wie macht uitoefent, in plaats van onze relatie met macht te veranderen. Bitcoin verandert de incentivestructuur en moedigt samenwerking aan terwijl het individu keuzevrijheid krijgt. Handel moedigt concurrentie aan en stimuleert tegelijkertijd centralisatie van autoriteit.

Bitcoin zal winnen, dat is zeker. Wat we moeten beslissen, is hoe.

Het zal een lange en moeilijke reis worden om ervoor te zorgen dat Bitcoin niet wordt gecoöpteerd door de negatieve krachten van centralisatie. Dit is de grootste uitdaging van onze tijd. Als we dit goed doen, kunnen we de toekomstige koers van de beschaving veranderen.

Door de gemeenschap geleid, onafhankelijk, onpartijdig Bitcoin-onderwijs is een idee waarvoor de tijd is gekomen. Start een project in je eigen gemeenschap en maak de status quo irrelevant.

Dit is een gastpost van John Dennehy. Geuite meningen zijn volledig van henzelf en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van BTC Inc of Bitcoin Magazine.

Plaats een reactie